Ska du som företag lansera en ny produkt, tjänst eller helt enkelt ett nytt projekt som en del av verksamheten? Då behöver du den användbara prototypen Proof of Concept som enkelt förklarar varför idéen är genomförbar. Du kan alltså visa upp projektet för dina anställda på konferensen med hjälp av Proof of Concept.
Det är inte många som vet vad Proof of Concept egentligen handlar om. Därför ska du få en närmare genomgång av begreppet i den här artikeln.
Proof of Concept – vad är det?
Precis som det engelska ordet avslöjar handlar det här om en form av bevis för att ett koncept kommer att fungera. Du kan forma Proof of Concept som du önskar och inte minst på ett lärande sätt när du har konferens med medarbetare likaväl som kunder.
Du kan visa hur konceptet kommer att se ut när det är framtaget genom olika typer av format. Det kan vara ritningar, kartor eller prototyper – allt handlar om anpassning där du visar konceptets genomförbarhet på mest lämpligt sätt.
Användbart på konferens
Proof of Concept är särskilt gångbart när du driver startup, ett nytt varumärke eller har sålt in en idé till en viktig kund. Då behöver du något stabilt att stå på eftersom du i den fasen inte har någon erfarenhet att visa upp som ”bevis” för att att det kommer fungera.
Koncepttestet Proof of Concept är alltså en form av förklarande ritning, prototyp, karta eller annat format, av din tydliga vision. Det ger dig fördelar i den mening att kunden, eller mottagaren, får en bättre bild av vad du faktiskt föreslår. Proof of Concept kan göra det lättare att övertyga omgivningen om att ditt koncept är fullt möjligt att genomföra.
Dessutom bidrar Proof of Concept till ett ännu klarare språk internt inom företaget. Du och dina medarbetare får en mer konkret förståelse för konceptet och projektet i fråga.